Tuesday, June 7, 2011

Entry 170.

Macam biasa. Aku nak cakap aku dah lama tak berbelog ni. Rasa lain macam pulak bila menaip sambil memerah susu 0tak ni. Otaaaak~ Otaaaakkk~ *tibe tibe*


Well, aku cuma teringats akan kisah lama. Kisah di mana aku-pun-tak-tahu-dia-orang-Melayu-ke-tidak bercakap tak helok dengan pulanggan dia ni.

Oh, memang tak budi bahasa budaya kita lah! Memang tak 1 bahasa 1 bangsa 1 negara lah! Memang tak bahasa jiwa bangsa lah! Kemain keluar segala moto, kereta, van, bas dah ni!

Situasi itu :

Petang yang tak berapa nak damai. Member aku balik secara haram. Aku dengan seorang lagi rakan menghantar beliau balik secara haram itu dekat setesen bas. Dan kebetulan kami lapar. Lalu kami singgah di kedai makan XXX. Kata orang, lauk pauk mauk di situ sedap dan enak belaka. Itu pun singgah setelah kami kompius nak mengisi perut comel yang sedang bernyanyi girang ini. Masuk je kedai.. Perghhhh! Apa yang aku tengah idamkan ada. Ulam! Ye, ulam je ponggg! Ambil lauk pauk mauk nak makan, letak pinggan atas meja dan seterusnya pergi mencucik tangan sebelum makan. Masa tengah nak sampai meja, aku nampak ada ahkak tengah pegang pen dan kertas. Nak kira brape hengget letewwww.

Aku : Kak, nasi saya half ye. *Aku senyum kambing. Sekadar memaniskan muka. Tak elok buat muka masam depan rejeki*
Ahkak : *Pandang aku dengan menjeling*
Aku bermonolog : Efffff! Takpe. Sabor.

Kawan aku yang balik secara haram tu aku namakan Ciks A

Ahkak : *tengok lauk apa yang ada dalam pinggan Ciks A. Kira secara mental. Dan pap! RM7.50!*
Ciks A : Kak, nak tanya ye. Ikan ni brapa hengget? *gaya sopan menghormati ahkak kedai*
Ahkak : Ikan ni 3hengget! Daging ni satu senduk kau hambek 3hengget! Ulam kau hambek ni 70sen. Nasi kau ni full patotnye seringgit. Tapi sebab kau ni pelajar, ahkak kasi kau 80senggg! *Gaya menyindir sampai eksplen satu-satu harga*
Ciks A : Terimas ahkak! Lek la kak, saya tanya je. Jangan emo.


Ahkak kedai berlalu dengan jelingan. Kami pun ber-effff mengutuk ahkak tu belakang-belakang. Podaaaa punya manusia! Orang tanya elok-elok kau main jeling-jeling ye. Cocok mata kau dengan garpu karang! Mioooowww! *Eyh, salah bunyik*

2 komen yang bernas?:

normizarifah said...

kakak..saya juga pernah mengalami situasi seperti ini..sangat saket jiwa

sofian said...

Your university is truly amazing, please visit our website http://uii.ac.id/
You are truly amazing thanks for sharing, please visit our website http://uii.ac.id/