Thursday, December 16, 2010

Gigi Kau Kuning?


1. Kalau kau seorang perokok atau drunk yang tegar, bermakna gigi kau memang akan kuning. Malah gusi kau juga akan bersama kuning. Eyh, maroon kot?


2. Kalau umur kau dah beransur tua, gigi kau pun ikut sama. Bila dia dah tua, dia rasa macam dia tak diperlukan. Jadi dia macam merajuk lalu terperap dan lama-lama jadi kuning. Ala, kira macam rambut kau lah. Bila rasa diri tak cun, dia jadi putih.


3. Kalau kau suka sangat stay up memalam buta sambil minum kopi & memakan jeruk lepas tu tak reti pulak nak sental gigi kau sebelum tidur, gigi kau boleh jadi kuning. Malah kalau hobi kau minum petang dengan meminum teh & mencicahnya dengan biskut kering juga menjadikan kuningnya gigi kau. Sebab teh tu ada polyphenols oxide yang tinggi. Kalau kau nak kekalkan gigi kau tu putih, rendam/didih teh tu lama-lama sikit. Polyphenols ni bukannya tak elok. Memang elok.. Sebab dia dapat kurangkan & cegah penyakit macam serangan jantung tu. Sebab tu zaman Rasulullah, ramai para sahabat ada ladang anggur. Sebab anggur ada polyphenols ni. (panjang pulak explanation aku ni)


4. Bila kau sakit kau makan ubat kan? Jadi, sila jaga kesihatan kau. Sebab bila kau makan ubat banyak-banyak gigi kau boleh berkuning sebab effect ubat yang berkimia itu.


5. ''Eyh, saya bukan seorang perokok yang tegar. Malah saya masih muda & tak suka minum kopi. Saya sangat menjaga pemakanan yang seimbang dan suka bersenam. Tapi kenapa gigi saya masih kuning?''.. Usah gusar. Usah kau salahkan sesiapa. Itu memang dah warna gigi kau sejak kau lahir. Genetik orang kata. Reda je la ye. Asalkan kau tak jongos sudah.


6. ''Aku pernah jadi jongos. Tapi gigi aku putih la masa tu. Lepas tu aku pakai braces. Lepas pakai braces je gigi aku jadi kuning-kuning. Ish.. ''. Tu memang salah kau lah! Siapa suruh kau tak jaga elok-elok gigi tu bila pakai braces. Braces tak salah. Dentist yang pasangkan kau braces pun tak salah. Kau tu ha yang kene sental gigi kau elok-elok. Bila dah pakai braces, memang kau kena triple kan maintenance routine kau tu. Paham?


7. "Aku memang pemalas nak gosok gigi. Sebab tu gigi aku kuning". Alhamdulillah.. Nasib kau sedar kau pemalas.


8. "Aku suka minum susu. Kalsium banyak sangat, tu yang gigi kuning". Kenyataan yang salah sama sekali! Dia ni la cakap. Sebab kalsium la yang memutihkan gigi kau tu. Tapi kau kene la jaga betul-betul ya. Jangan tahu nak gain calcium je. Tapi tak gosok gigi pulak. Plus, kalau kau rajin & mempunyai keyakinan diri yang tinggi, silalah sengih gigi kau tu dengan seluas yang mungkin untuk mendapatkan kalsium yang banyak daripada Cik Matahari ya! Semakin luas & lama sengihan gigi kepada matahari, semakin banyak kalsium yang akan diperolehi. (hipotesis aku)


9. Ni aku control C dengan V je. Malas dah nak buat ayat sendiri ni.

"Fluoride can increase tooth enamel and make the teeth stronger, but on the other hand it can enable the tooth gradually turn yellow. The mineral water contains a large amount of fluorine. If you drink too much, you’d probably get the white teeth tarnished! Experts propose that every person should at least drink 1000 milliliters of water, among which do not intake mineral water more than 300 millilitres. And then drink the other 700 millilitres pure water or boiled water."
Minum air mineral banyak-banyak pun ada effect dia weyh! Tudiaaaa! Sempat pulak aku nak sukat air aku minum. Haishhh..


Mr. Google kasi ini kat aku
Ya Allah! Kuningnya gigi kauuu! Tekejut mak! Tak lalu mak nak tengok kau tau!


Zillion thank yoouuuu to all of you!
*Kalau kau rajin, kau bacalah. Ada lagi yang aku malas nak masukkan. Kalau salah, maafin. Aku hanya seorang guru dan bukanlah seorang dentist. LOL *


Nota kaki : Lepas tak nak jadi dentist? Huwahuwahuwa! Terangan aku kena jadi cikgu. Ada hati nak jadi dentist lagi. Padahal dah cakap siap-siap kat atas tu. :P
Tapi nanti aku nak ajar lagi pasal gigi kuning. Hehe. Syok sendiri pulak.

4 komen yang bernas?:

Pja Ismail said...

; bengong lah ka Dzuly. pasal gigi pun kau tulis! hahaha tapi good job! best oh. P buat carrot slice la ngoi!

DZULYIZYAN said...

Haha! barang pun tak beli lagi. nanti la weh. kalau makan gula banyak sangat nti gigi kuning. huwahuwa!

mr_bread said...

mlm td xle tdo...wisdom tooth memberontak.nnnnggggnnnngggnnngggg!!!

T..T

DZULYIZYAN said...

hahahha! kasihaaaaaaaaan kau!